torsdag 3 april 2014

Ettårskalas


Lördagens kalas innehöll många bakverk, men här tänkte jag bara skriva om mina. Ni har redan sett delar av citrontårtan, men nu får ni se den i sin vackra helhet! Dessutom gjorde jag ett miniflaggspel som jag satte upp mellan två pinnar i tårtan. Är det fest, så är det…

Flaggspelet har jag gjort av gammalt stoppgarn och små bitar av presentpapper. Pinnarna är äkta cake pops, som finns att köpa nu för tiden, men man kan ju egentligen ta valfri pinne. Kan dock vara svårt att hitta en fin pinne…

The party on Saturday had a lot of sweets, but I will only mention mine here. Finally, the lemon cake in its full beauty! Also, I made a mini line of flags for the cake. If there’s a party, there’s a party…

The line of flags I made from old yarn and small pieces of gift wrap. The sticks are actually cake pops, which you can buy these days. Although, I suppose you can take any stick you like.

Flaggspel storlek mini
1. Mät upp avståndet mellan pinnarna, och klipp av en bit tråd som är ca 5 cm längre. Stoppgarn, hushållssnöre eller brodyrgarn funkar bra.
2. Knyt fast snöret i toppen av pinnarna så att det hänger lite lagom mellan pinnarna (alltså inte helt stramt).
3. Klipp presentpapper i ca 3 cm långa och 1,5 cm breda bitar, så många du vill ha.
4. Vik bitarna på mitten och klipp till en trekant av papperet.
5. Häng papperstrekanterna över snöret och limma fast dem.






Jag gjorde även de extremt chokladiga chokladcupcakesen som jag även bjöd på när vi hade baby shower för mina två gravida vänner (se inlägg i mars). Tack vare Stockholm Filmfestival och grafiska produktionsbyrån Dirty Work hade jag fantastiskt fina kartonger från filmen The Grand Budapest Hotel att transportera dem i. Jag är oerhört glad över dessa fina och unika kartonger, så stort tack till Dirty Work som sparade ett gäng åt mig!


I also made the extremely chocolatey chocolate cupcakes that I also made for the baby shower in March. Thanks to Stockholm Film Festival and Dirty Work, I had fabulous cake boxes from the movie The Grand Budapest Hotel to keep them in. I am so happy about these pretty and unique boxes, so a big thank you goes out to Dirty Work for saving a few for me!








Eftersom jag nyligen köpt riktiga spritsverktyg, kunde jag äntligen försöka mig på att dekorera citrontårtan lite mer än jag gjort tidigare. Det blev riktigt fint! Jag tror att nyckeln är bra verktyg och tålamod. När man satt ihop tårtbottnarna med fyllningen mellan tar man sin frosting (citrongrädde i det här fallet) och brer försiktigt ett jämnt lager över hela tårtan. Eftersom spritsdekorationen bara skulle vara på toppen så strök jag lite extra tjockt runt om tårtan. Ibland kan det vara bra att nu stoppa tårtan i kylen ett tag, men med denna fasta citrongrädde behövs inte det. Nu tar man en liten stjärntyll och spritsar små klickar över hela tårtan. Jag började utifrån och gick inåt, i cirklar. Så var det klart!


As I recently bought proper pastry tools, I finally could try to decorate the cake more than I’ve done before. It’s nice! I think the key is to have good tools and lots of patience. Once you have put together the layers with the lemon curd in between, you take your frosting (lemon cream in this case) and spread it carefully all over the cake. Sometimes you need to put the cake in the fridge for a while now, but with this firm lemon cream you don’t need to. For decorating, take a small piping tube in the shape of a star and squirt small tops all over the top of the cake. I started from the edge and worked my way in. And it’s done!




Recept på lemon curd fick ni senast, men nedan kommer recept på citronbotten och citrongrädde från Linda Lomelinos bok Lomelinos tårtor.

Citronbotten
3 stora ägg
3 dl socker
1 dl vatten
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk vaniljpulver
rivet skal från ½ citron (jag tar från en hel)

1. Värm ugnen till 175°.
2. Vispa ägg och socker ljust och pösigt.
3. Värm vattnet och blanda det med ägg- och sockerblandningen.
4. Blanda mjöl, vaniljpulver och bakpulver i en skål och sikta sedan ner det i smeten. Tillsätt rivet citronskal och blanda försiktigt. Häll smeten i två bottnar, ca 15 cm i diameter.
5. Grädda i ca 30 minuter.

För tips om hur du lyckas med bottnarna, se mitt inlägg om tårtbottnar från i mars!

Citrongrädde
3 dl vispgrädde
1 dl lemon curd

Vispa grädden lite lösare än om du skulle bre den över tårtan. Rör i lemon curden och blanda ordentligt. Vispa mer om det behövs, den ska bli ganska fast.

Imorgon blir det storbak! Tre tårtor ska sättas ihop till en liten caféhörna i en vintage-butik på Kocksgatan 26 som öppnar på lördag. Jag hoppas kunna skriva och visa bilder under helgen!

Tomorrow will be a big baking day! Three cakes have to be put together for a small coffee shop opening in a vintage store at Kocksgatan 26 on Saturday. I hope to provide some picture over the weekend!



2 kommentarer:

  1. Ser riktigt gott ut, och snyggt också - gillar att du har vita ramar på bilderna i bloggen. Själv hade jag kanske plockat bort en del blank-rader i mitten av inlägget. Men annars ser det bra ut. :-)

    Så vad dricker man till alla dessa kakor? Kanske kaffe? Skrivit en del om kaffe på www.gelatias.com och det kommer mer med tiden. Ser fram emot ett inlägg om dryck här. Ha det bäst.

    SvaraRadera
  2. Stort tack för de superfina bakverken, de förgyllde verkligen Emmets 1-årsfest! Tårtan är ju fantatiskt snygg och jag kan säga att den var minst lika god som den var snygg:)

    SvaraRadera