onsdag 9 april 2014

Knutna bullar till våren


Idag fick jag för mig att baka bullar. När våren är på ingång känns det bra att ha lite bullar i frysen, en vet aldrig när de kan behövas. Eftersom jag aldrig riktigt kan bestämma mig för vad som är godast gjorde jag tre olika fyllningar på samma bullsats: kanel, kardemumma och vanilj. Jag tycker det är trevligt att ha lite olika i frysen, så alla kan få sin favorit!

Jag följer bullreceptet på mjölpåsen, det funkar bra. Däremot tar jag alltid minst 200 gram smör till fyllningen. Dessutom ökar jag på sockret både i degen och fyllningen. Jag är ledsen, men anledningen till att bageriernas bullar är så goda är för att de smackar på med smör och socker… Så varför inte göra likadant hemma? Kryddorna till fyllningen måste en också ta mer av än det står. Smaka dig fram!

Today I felt like baking buns. As spring is coming I like to have some buns in the freezer, one never knows when they can be useful. Since I can’t really decide one filling I like best, I made three different ones: cinnamon, cardamom and vanilla. I think it’s nice to have some variations in the freezer, so everyone can have their favourite!

I follow the recipe on the flour bag, that works well. However, I always take at least 200 grams of butter for the filling. And I also take more sugar in the dough and filling than it says. I’m sorry, but there’s a reason the bakeries’ buns are so darn good - that reason is butter and sugar… So why not do the same at home? The spices for the filling also needs to be increased. Taste your way to the perfect filling!

Det här var andra gången jag provade att knutna bullar, och det gick ju riktigt bra! En tror att det ska vara jättesvårt, men det är det faktiskt inte. Så här gör du:

1. Dela degen i två, och kavla varje del till en rektangel. Ju längre rektangel, desto fler bullar, ju bredare rektangel, desto större bullar.
2. Ha på valfri fyllning och vik rektangeln på mitten, så att långsidorna möts.
3. Skär degen i remsor längsmed kortsidorna. Det ska bli ca 20 av en degrektangel.
4. Ta varje remsa och knyt, vira, snurra den till ett knyte och lägg i bullform. Se till att degändarna ligger nedåt i formen.




Det tar kanske aningens längre tid än att rulla ihop degen och skära bitar, men det är roligt, kladdigt och blir faktiskt godare!

This was only the second time I tried making buns like knots, and it worked quite well! You may think it’s really difficult, but it’s really not. Do like this:

1. Split the dough in two and roll each part into a rectangle.
2. Spread your filling on the rectangle and fold it in the middle so the longer sides meet.
3. Cut the dough in strips, about 20 from half the dough.
4. Take each strip and tie, twist and  wind it to a knot and place it in a bun paper. Make sure the ends of the dough are placed downward.

It may take slightly longer than rolling the dough and cutting pieces, but it’s fun, messy and actually turns out much tastier!


4 kommentarer:

  1. Jag gör på samma sätt när det gäller skärandet av degen i strimlor; och vridandet till en perfekt kanelbulle. :-)

    SvaraRadera
  2. Wow, härliga bilder! En blir sugen på att baka bullar...

    SvaraRadera
  3. Gällande fyllningsfrågan är ju vanilj-kardemummafyllning är den enda vägen! Kanel är enbart till för att en ska komma ihåg att vanilj-kardemumma är godare. Haha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nämen! Det var det värsta. Jag tycker nog att vanilj och kanel är lika goda, sen lyckas jag aldrig lika bra som NK med kardemumman, men den här gången var det nära. Min bästa sats hittills!

      Radera