måndag 14 april 2014

A blog with a view / Evighetskoftan


Aaaaahhhh…! Påsk på västkusten - kan det bli bättre? Jag är just nu på vårt kära Gullbringa, och medveten om att en inte kan lita på vädret i havsbandet har jag just njutit av en god stund i gassande sol på farstubron. Denna belägenhet innebär även att jag just nu bloggar med utsikt. Måste erkänna att det känns lite författarromantiskt att sitta och skriva i en stuga vid havet…

Easter at the west coast! Can it be much better? At the moment I am at our beloved Gullbringa, and knowing one can’t trust the weather along the shoreline I have just enjoyed a good while in the sun. My whereabouts also mean that I am currently blogging with a view. I have to admit I feel a slight writer’s romanticism from writing in a house by the sea…



Den här babykoftan tog mig fyra år att sticka. Självklart inte effektiv sticktid; jag hade långa uppehåll och även andra stickningar på gång under tiden. Men ändå, fyra år! Den påbörjades till en kompis bebis för nästan precis fyra år sen, och avslutades för några veckor sen till en annan kompis bebis som råkade vara i perfekt storlek just nu.

Det var första gången jag provade att sticka flätor. Jag trodde det var jätteavancerat innan, men det är faktiskt inte särskilt svårt. Däremot är det lite meckigt, vilket gjorde att jag inte tog med mig stickningen i kollektivtrafiken. En bidragande orsak till den långa produktionstiden. Till flätstickning rekommenderar jag en strumpsticka i trä som extrasticka; den är lätt, garnet sitter kvar bättre på stickan och den är lätthanterlig.

This baby cardigan took me four years to knit. Of course, this was not the actual knitting time - I had long intermissions and also worked on other knittings in the meantime. But still, four years! It was started for a baby of a friend four years ago and was now completed a few weeks ago for another friend’s baby who just happened to be in the right size at the moment.

It was the first time I tried to knit cable knitting. I thought it would be totally advanced and difficult, but it really isn’t that hard. It is a little complicated, though, which made me not bring the knitting in public transport. This certainly contributed to the long production time. For cable knitting I recommend a short knitting needle made of wood; it’s light, easy to handle and the yarn stays at the needle.

Mönstret till koftan är från Drops Design, men jag har ingen aning om när det publicerades. Dock har de väldigt många mönster på nätet helt gratis, så du kan säkert hitta nånting du gillar där.

Jag är glad att koftan nu är klar! Och jag är glad att det blev just detta barn som fick den. Eftersom det kan vara integritetskränkande att publicera bilder på barn som inte kan tycka till så får ni inte se hur han ser ut i koftan. Men jag kan säga att den passade som om den vore gjord för honom!

The description for the cardigan is from Drops Design, but I have no idea when it was published. However, they have a wide variety of descriptions on the web for free, so I’m sure you can find something you like there.

I’m happy the cardigan is now ready! And I’m happy it was this child who got it. As publishing a picture of a small child who can’t express its view can be an infringement of integrity, I cannot show you how fantastic he looks in the cardigan. But I can tell you it fits as if it were made for him! 


Bonus! Dessa kakor bakade jag till fikat i solen idag. Anna Bergenströms Annas mat, som kommit i många upplagor under åren, innehåller en hel del geniala recept. Detta kan en variera i oändlighet, och jag gjorde finska pinnar och schackrutor.

300 gr smör
5 ½ dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
Knappt 1 dl socker
2 msk vatten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar