torsdag 27 mars 2014

Lemon curd



Idag fyller min kompis son ett år. Hurra! På lördag blir det alltså stort kalas, och självklart ska jag bidra med några bakverk. De stolta föräldrarna fick själva välja vilken tårta de ville ha, och de tog en citrontårta så att även födelsedagsbarnet kan smaka lite.

Själva tårtan kommer att sättas ihop på lördag morgon, men jag förberedde idag den lemon curd jag ska ha som fyllning. Jag har bara gjort lemon curd några gånger, och alltid efter detta recept i Linda Lomelinos tårtbok Lomelinos tårtor. Att göra curden i vattenbad tar rätt lång tid, men å andra sidan misslyckas man i princip aldrig.

Today, my friend’s son turns one year old. Horray! That means that Saturday, there will be a big party, and I will of course contribute with a few baked sweets. The proud parents got to choose themselves which cake they wanted, and they picked a lemon cake so that the birthday boy could have a little taste himself.

The actual cake will be finalized Saturday morning, but I prepared the lemon curd that will fill it today.  I’ve only made lemon curd a few times, and always by this recipe in Linda Lomelino’s cake book Lomelinos tårtor. To make the curd in a water-bath takes quite some time, but on the other hand, you almost certainly will succeed.

Lemon curd (ca 3 dl)
1 ½ dl strösocker
2 stora ägg
saft och skal från 2 citroner
50 g rumsvarmt smör i kuber

1. Häll socker, ägg, citronskal och citronsaft i en värmetålig skål och placera den över ett vattenbad i en kastrull med sjudande vatten. Vispa hela tiden med en handvisp så att äggen inte koagulerar. Curden ska bli tjock. (Linda skriver att den ska bli som en hollandaisesås. Har man inte så mycket erfarenhet av hollandaisesås kan jag säga att man ska kunna se spår av vispen i curden.)
2. Ta av curden från värmen och rör i smöret. Rör tills det har smält. Häll upp i en burk med lock.

Recipes only in Swedish, contact me for details.

Tips!
1. Använd en skål som leder värme bra, t ex emalj eller metall, så går det fortare.
2. En ballongvisp är väldigt bra till sådana här anrättningar, eftersom den vispar igenom hela curden bättre.
3. Se till att du har tillräckligt mycket vatten i kastrullen. Det ska täcka bottnen på skålen, men inte koka över. 

Smör i kuber

3 kommentarer:

  1. Det är riktigt trevligt att skapa mat och bakverk med bra råvaror. Om du kan tänka dig att köpa frysta råvaror eller fryst färdigmat så kan jag rekommendera den franska butikskedjan Picard. Har precis skrivit lite om dem på min blogg www.gelatias.com, om du vill veta mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet, de är riktigt bra! Handlar alla mina frysta grönsaker där, även croissants och pizzadeg. Mycket nöjd.

      Radera
    2. Jo - det är ett häftigt koncept och allt jag prövat hitintills har varit gott. Det bästa var nog galetter, och det som var minst lyckat var purjulöks-pajen.

      Radera