torsdag 20 mars 2014

Lyckade tårtbottnar


Jag ska bekänna en sak. I nästan en vecka nu har jag försökt baka tårtbottnar. Det verkar ju inte så svårt, och jag har ju uppenbarligen lyckats många gånger förut. Faktiskt varje gång. Men av någon anledning valde ingredienserna att börja bråka med mig just nu när jag startat min blogg och ska börja baka till ett litet café på Söder (mer om det senare). Kakan har helt enkelt sjunkit ihop i mitten och bildat en djup krater, och jag har slitit mitt hår mer och mer för varje gång…

Men skam den som ger sig! Jag har ju fantastiskt tålamod med sånt här. Det som var jobbigast var faktiskt att kasta så mycket kaka, jag hatar ju att kasta mat. Nå, jag googlade och googlade, och hittade massor av tips. Det råder uppenbarligen delade meningar kring hur mycket man kan vispa ägg och socker, men eftersom jag tidigare vispat ca 5 minuter bestämde jag mig för att vispa kortare tid. Dessutom verkade proffskockarna överens om att det var en bra idé att varmvispa äggsmeten till 60 grader och sedan blanda i resten av ingredienserna. Att se till att man har en ordentligt varm ugn är också viktigt (min var hela 20 grader kallare än den skulle vara!).

Äntligen!
Alltså: vispa ägg och socker på hög hastighet med elvisp tills det är vitt och lite fluffigt. Gör detta över ett vattenbad på spisen och se till att smeten når närmre 60 grader i temperatur. Vispa lite till utanför vattenbadet, men inte mer än ca 3 minuter totalt. Sikta sedan i de torra ingredienserna och rör eller vispa försiktigt bara precis så mycket du måste för att få smeten klimpfri. Grädda genast i ugn som satts på 25 grader varmare än det ska vara, och sänk sedan till temperaturen kakan ska ha för gräddning. Voilà!

I have a confession to make. For about a week now I have tried to bake cakes. It doesn’t sound so difficult, and I have succeeded before. Every time, actually. But for some reason, the ingredients choose this moment in my life, when I’ve started my blog and will start to bake for a small café in town (more about that later), to start messing with me. The cake simply sunk down in the middle and made a giant crater, and I have torn my hair more and more each time this happened…

But with my great patience I would not give up! I just hated throwing away so much cake, it’s simply no good. Well, I googled and googled and I found many tips. Obviously, there are different views on how much you can actually whisk eggs and sugar, but as I had whisked about 5 minutes before I decided to whisk less this time. Furthermore, the professional cooks seemed to agree that it’s a good idea to whisk the eggmixture in a water-bath up to 60 degrees before mixing in the dry ingredients. Making sure you have a hot enough oven is also important (mine was a whooping 20 degrees colder than it indicated!).

So: whisk eggs and sugar with an electric mixer until it’s white and fluffy. Do this in a water-bath on the stowe and make sure the mixture reaches almost 60 degrees. Whisk some more after taking the bowl out of the bath, but not more than 3 minutes in total. Sift the dry ingredients into the mixture and stir carefully just as much as you need for it to get smooth. Bake instantly in an oven that you have set to 25 degrees higher than it should be, and then lower the temperature to what the recipe indicates. Voilà!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar