söndag 14 september 2014

Project Wedding Cake 2

Då var det dags! Förra lördagen stod det bröllop mellan Isabelle och Torgeir, och jag skulle leverera tårtorna.

Torsdag och fredag var hektiska och lite nervösa dagar, där jag satte igång med att dela tårtbottnar och vispa frosting direkt efter jobbet. Jag fick uppbackning av syster och vän, men det visade sig ganska snart att någon extra hjälp inte riktigt behövdes. Det gick mycket snabbare än jag trodde att sno ihop fyra tårtor på en kväll! Med lite rutin och bra förberedelser klarar en sig på 2,5 timmar…

So, it’s time! Last Saturday the wedding between Isabelle and Torgeir took place, and I was to deliver the cakes.

Thursday and Friday were hectic and somewhat nervous, and I started preparing the cakes instantly after work. A sister and a friend helped me out, but it did turn out that the extra help was not really needed. It was much faster than I thought to make four cakes in an evening! With some experience and good preparations, one manages in 2,5 hours…

På lördagen kom jag extra tidigt till bröllopet för att dekorera. Då var jag både stressad och nervös, och brittsommaren vi upplevde gjorde inte saken bättre just då. Jag stod i sidenklänning i vardagsrummet och flyttade över tårtorna från kartonger till fat och dekorerade med hallon. Det är alltid nervöst att lyfta en tårta på en spatel och hoppas på det bästa, men när det gäller bröllopstårtor på vardagsrumsmattan blev det lite värre… Men det gick bra! När trädgården började fyllas av gäster blev jag klar med mitt uppdrag och kunde pusta ut med ett glas champagne vid poolen. Det var en vacker kväll!

On the day of the wedding, I arrived extra early to the house to decorate the cakes. I was stressed and nervous, and the extra days of late summer we had then did not make things better. I stood in my satin gown in the living room and moving the cakes from the boxes to the plates. It’s always scary to lift a cake on a spatula and hope for the best, but when it’s wedding cakes on the living room rug it’s a little worse… But I managed! As the garden started filling up with guests I finished my assignment and could calm down with some champagne at the pool. It was a beautiful evening!

Efter sista talet var det då dags för brudparet att hugga in på tårtan. Efter starka önskningar från brudgummen hade jag gjort en marsipanros till den tårta som brudparet skar upp. Det blev riktigt fint! Och inte var det svårt heller.

After the last speech it was time for the bride and groom to get to the cake. After expressed wishes from the groom, I made a marsipan rose for the cake they were cutting. It actually turned out really nice! And it wasn’t even difficult.

Alla var mycket nöjda med tårtorna, och berömde både smak och utseende under kvällen. Själv kände jag mig till en början mest glad över att vara färdig med mitt uppdrag, men blev efterhand mer och mer stolt över att faktiskt ha skapat bröllopstårtan till ett så stort och fint bröllop. Jag vill tacka Isabelle och Torgeir för förtroendet för detta hedersuppdrag och för att jag fick vara en del av deras finaste dag!

Everyone was so happy with the cakes, and I got compliments for their taste and looks all through the evening. At first, I was mostly just happy to have finished my mission, but as the evening went by I got more and more proud to have created the wedding cake for such a big and beautiful wedding. I want to thank Isabelle and Torgeir for having trusted me with this mission of honor, and for letting me be a part of their most beautiful day!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar