lördag 30 augusti 2014

Project Wedding Cake

Min systers kompis ska gifta sig nästa lördag, och det är jag som ska göra bröllopstårtan! Hur hamnade jag här? Det är oerhört roligt och hedrande, men också lite oroande och stressigt. Och värre ska det bli!

My sister’s friend is getting married next Saturday, and I’m making the wedding cake! How did I get here? It’s extremely fun and honoring, but also a little worrying and stressful. And it’s getting worse!

Med ca 90 gäster har vi bestämt att jag ska göra åtta små, höga tårtor. Det blev efter en del diskuterande fram och tillbaka en variant av Linda Lomelinos Kardemummatårta med blåbär. Det känns bra, för jag har gjort den flera gånger förut, den brukar vara himla populär, och den är vit och fräsch till ett bröllop.

With about 90 guests we decided I’ll make eight small, high cakes. After some discussions back and forth, we decided on Linda Lomelino’s Cardamum cake with blueberries, but with a twist. It feels good since I have done it before, it’s usually vastly popular and it’s white and fresh for a wedding.

I drygt en vecka har jag nu bakat tårtbottnar och fryst in efterhand. En blev misslyckad och jag fick göra om. Ni som läst mina tidigare inlägg vet att man måste vispa ägg- och sockerblandningen över ett vattenbad till 65 grader för att vara säker på att kakan reser sig i formen. Många vattenbad blir det… Idag blir det produktion av bottnar till tre tårtor, och dessutom det största syltkok jag nånsin har företagit mig. Istället för bara blåbär blir det en blandning av blåbär och hallon i bröllopstårtorna, och det känns roligt att göra något annorlunda till ett så speciellt tillfälle.

For little over a week I have now baked cake layers and put in the freezer. One was a failure, and I had to start over. If you’ve read my earlier posts you know that you have to whisk the egg and sugar mix over boiling water up to 65 degrees Celsius to be sure that the cake rises in the tin. I’ve boiled a lot of water… Today I’m making layers for three cakes, and I have also cooked the biggest pot of jam I have ever cooked. Instead of only blueberries we’re having a mix of blueberries and raspberries in these wedding cakes, and it feels nice to do something a little different for such a special occasion.

Nu räknar jag med att åtta bottnar och sylten är klar efter helgen. Så långt är allt bra. Men sen ska ju bottnarna skäras, fyllas och dekoreras fint. Och detta efter jobbet, för de måste vara klara för hämtning fredag kväll. Fortsättning följer…

Now I’m counting on eight layers and the jam being done after the weekend. So far so good. But the layers have to be cut, filled and decorated beautifully. And this will be done after work, as they have to be ready for pick up on Friday night. To be continued…

2 kommentarer:

  1. Bra tips det där med att vispa ägg- och sockerblandningen över ett vattenbad. Får ta och läsa på lite av vad du skrivit. :-) Själv så blir det Italien och kaffe fram över i bloggen. Men jag blir alltid så sugen på att baka efter jag läst dina inlägg. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du blir inspirerad! Det är meningen det. Du behöver lite tårta till det där kaffet tror jag.

      Radera